איך מדביקים בריקים – המדריך המלא לבריקים

תוכן עניינים

קירות בריקים נכנסו בשנים האחרונות אל עולם עיצוב הפנים כאלמנט עיצוב ייחודי, דקורטיבי ושובר שגרה בפרויקטי עיצוב מובילים. הרעיון המרכזי מגלם בתוכו את המשיכה למראה לבני הבנייה העתיקות ששימשו כלבני בנייה סטנדרטיות באירופה הקלאסית, לבנים דקות ומוארכות, היוצרות מרקם עשיר ומורכב של קווי בנייה מדורגים (בריק – לבנה באנגלית). כמו כל טרנד חדש, גם הטרנד הזה יצר לנו הזדמנויות חדשות להוספת קירות בריקים בקלות ובמהירות מחד, אך גם הזדמנויות לכער את הבית עם מכלולי פלסטיק דמויי בריק שרחוקים מלהעניק את תחושת הבריק האותנטית. בשורות הבאות נדבר על האפשרויות הקיימות לשילוב קירות בריקים בבית ועל האופן בו מבוצעת הדבקה או בנייה של בריקים כחיפוי לקירות פנים.

עיצוב באמצעות בריקים

שימוש בבריקים בפרויקטי עיצוב פנים הוא לא עניין חדש. בעיקר בבתים בעלי עיצוב כפרי קלאסי, ניתן למצוא חדרים שלמים בעלי חיפוי קיר של בריקים בגווני אדמה, המדמים את המראה החיצוני של בית כפרי באירופה הקלאסית. את החיפוי ניתן ליישם על גבי קיר אחד או ממש "לעטוף" איתו את קירות כל החדר, אך יש להיזהר ממצב בו הבריקים אינם מתכתבים עם העיצוב הכולל ולכאורה מיושמים בלי שום קשר לעיצוב הכולל של הבית. המשמעות אם כן, היא שבהחלטה לבחון את האפשרות של חיפוי בריקים, מומלץ לעבור תהליך יסודי של תכנון בליווי איש מקצוע על מנת להבין איך בדיוק תורמים לכם הבריקים לשיפור המראה העיצובי הכולל של הבית או האזור בו הם מיושמים.

טכניקות להדבקת ובניית בריקים

דבר ראשון המלצה – ברצון ליהנות ממראה הבריקים בתקציב אפסי, רבים אצים רצים ליישם את הפתרון של אריחים פלסטיים דמויי בריקים. מעבר למראה הסינטטי שאי אפשר לברוח ממנו, מודל זה יוצר תחושה של עיצוב זול וחובבני ואף חשוף לשחיקה מואצת שכבר בתוך זמן קצר תיצור הרבה יותר נזק עיצובי מאשר תועלת. על כן, בהוספת בריקים לבית, מומלץ להשתמש בבריקים אמיתיים מאבן כשבאפשרותכם להחליט על עובי הבריק שמשפיע גם על צורת היישום.

הדבקת בריקים

הדבקת בריקים היא פרקטיקה המבוססת על הדבקת בריקים לקיר, כך שהבריקים אינם נסמכים זה על גבי זה, אלא דווקא על הקיר עצמו. בשיטה זו ניתן להשתמש בבריקים בעובי מקסימלי של 2 ס"מ על מנת להבטיח את עיגונם היציב לקיר. הדבקת הבריקים מבוצעת על ידי מריחת חומר דבק על גבי הקיר וסירוק ליצירת תעלות אחיזה בתוך הדבק הרך. לאחר מכן מיושם דבק על גבי גבו של כל בריק, והבריק מוצמד לקיר בצורה ישרה ומסודרת. בין הבריקים יש לשמור על מרווח של כס"מ אחד (באמצעות ספייסרים). לאחר סיום ההדבקה ממלאים את הרווחים בין הבריקים באמצעות כוחלה (תערובת של מלט לבן וטיט, הפועלת כמו רובה בחיפוי חרסינה). יישום הכוחלה יכול להתבצע באמצעות הזלפה בין החריצים, אך טכניקה זו מותירה מראה מקוטע, לא שלם ולא טבעי. לחילופין, ניתן ליישם את הכוחלה על ידי כיסוי הקיר כולו, כך שהמרווחים מתמלאים בצורה מלאה ומיושרת, ולאחר מכן שיוף הבריקים עצמם להסרת הכוחלה וחשיפת הבריקים תוך הותרת הכוחלה במרווחים.

בניית בריקים

ביישום בריקים בעובי של יותר מ-2 ס"מ יש ליישם אותם בצורה של בניית לבנים קלאסית, קרי לבנה על גבי לבנה. על גבי הרצפה מורחים שכבה של טיט ומניחים שורה של בריקים הנמרחים בטיט בשני צדדיהם, בתחתיתם ובגבם, כל אחד בנפרד. ההדבקה נעשית בין בריק לבריק ובין הבריק לקיר. לאחר מכן מיושמת השורה השנייה תוך שמירת קווי גבול מדורגים ליצירת מראה של קיר לבנים וכך הלאה עד לגובה התקרה. בתהליך בנייה זה המרווחים בין הבריקים הם קטנים מאוד ומתמלאים בעצם תהליך הבנייה.

לאחר בניית קיר בריקים תוכלו למשוח אותו בשמן ייעודי ליצירת מראה רטוב ומבריק. אם הקיר נבנה בתוך חדר רטוב (מטבח, חדר אמבטיה או חדר שירותים), יש למשוח אותו בסילר שימנע חדירת לחות אל עובי הבריקים. בעיצוב הקיר ניתן להגדיר גוון דומיננטי, וליצור מגוון באמצעות שימוש בגוונים בהירים או כהים יותר של אותו גוון. בבתים כפריים ייעשה שימוש בבריקים בעלי מראה טבעי, מעט פראי ולא אחיד, בעוד שבעיצובים מודרניים מראה הבריק יהיה אחיד יותר.