כלי עבודה לבניה קלה

תוכן עניינים

בנייה קלה היא שיטת בנייה שהגיעה אלינו ממדינות מערב אירופה וארצות הברית, כשהיה ביקוש לבניית בתי מגורים שיחליפו את בתי העץ הדליקים. בשיטת בנייה זו לא נעשה שימוש בבלוקים, בטון וטיח אלא בלוחות מיוחדים ומבודדים אשר מורכבים על גבי קונסטרוקציה ייעודית. את הלוחות מייצרים במפעל ומשנעים כשהם מוכנים אל אתר הבנייה. שמה של השיטה, אשר במקור נקראת "בנייה טרומית", ניתן לה בגלל המהירות היחסית בה ניתן להרים בית-מגורים, בית עסק ומפעל.

אילו כלים נדרשים לבנייה קלה?

עבור בנייה קלה לא נדרשים חומרים מאסיביים, אלא בדיוק להיפך – מדובר בחומרי בנייה ידידותיים לסביבה כמו גבס, עץ תרמי ואלומיניום. בגלל משקלם הקל והטיפול היחסית פשוט בהם, גם כלי העבודה הינם סטנדרטים. לא עוד שופל, מערבל בטון ודחפורים, אלא כלי עבודה ידניים כדוגמת מברגת אימפקט שנחשבת לבכירה בשטח העבודה.

מה הם היתרונות של בנייה קלה?

  • עלות הבנייה – אין חולק על כך שעלות בנייה קלה היא נמוכה משמעותית מעלות בנייה קונבנציונליות, אף במאות אחוזים. הסיבה לכך היא שנעשה שימוש בחומרי בנייה זולים יותר (אם כי לא פחות טובים), ושתהליך הבנייה הוא קצר בהשוואה לסוגי בנייה אחרים, מה שמשפיע באופן ישיר על התשלום לבעלי המקצוע. כיום ניתן לבנות בית מגורים איכותי במחיר של 70-100 אלף ₪.
  • תהליך מהיר – בניגוד לבנייה קונבנציונלית, בה לוקח לבנות בית מגורים סטנדרטי חודשים ארוכים ואף שנים, בבנייה קלה, ניתן לבנות בית תוך 3 חודשים בלבד. כאמור, מערבלי בטון ודחפורים – OUT. מברגת אימפקט – IN.
  • ידידותי לסביבה – בנייה קלה נחשבת לעיתים כבנייה ירוקה. אם באתר בנייה רגיל ניתן לראות טרקטורים מחרישים, לכלוך, אבק באוויר ופסולת לאיסוף, בנייה קלה נחשבת לידידותית לסביבה וכמעט שלא מרגישים בה.
  • בנייה אטומה לחלוטין – בגלל שמדובר בבנייה המורכבת מלוחות אטומים, הבידוד התרמי והאקוסטי הם ברמה גבוהה. כמו כן, המבנה יהיה בעל עמידות למצבים של רעידות אדמה.
  • גימור איכותי – גם היופי חשוב, ובבנייה קלה, בה הלוחות מיוצרים במפעל, אין טעויות. התוצאה המתקבלת היא קירות חלקים, ישרים ומדויקים ברמת דיוק שקשה להגיע אליה בבנייה הקונבנציונלית.

מהו תהליך העבודה בבנייה קלה?

תהליך העבודה בבנייה קלה מורכב מ-3 שלבים עיקריים, וזאת כמובן לאחר שהושג היתר הבנייה וכלל האישורים הנדרשים.

  • השלב הראשון – בשלב הראשון מכינים את היסודות והתשתיות בשטח, כשבמקביל במפעל עומלים על הכנת שלד המבנה. את השלד מכינים באמצעות תוכנות מחשב ייעודיות שיודעות לייצר מוטות פלדה מושלמות ומדויקות על פי תוכנית הבנייה. לאחר החיבור בין לוחות הגס למוטות הפלדה, מובילים את המבנה לאתר הבנייה.
  • השלב השני – בשלב השני, מציבים את המבנה המוכן בשטח. ראשית, מחברים אותו ליסודות שהוכנו עוד בשלב הקודם, ולאחר מכן מחברים אותו לתשתיות הרלוונטיות – חשמל, מים, תקשורת וכד'. כן, בית לכל דבר.
  • השלב השלישי – בשלב השלישי והאחרון, מבצעים חיפוי ובידוד. היתרון המשמעותי בבנייה קלה הוא הגמישות בין חלקי המבנה, כך שניתן לבצע התאמה מדויקת בין חומרי הבידוד לאזורי המבנה השונים. החומר הנפוץ ביותר לחיפוי קירות פנימיים הוא לוחות איטונג עבים.

קל לבחור בבנייה קלה

אין ספק שהבנייה הקלה הביאה איתה את הבשורה לישראל, כשרבים הזקוקים לקורת גג לא מסוגלים לשאת בעלויות הגבוהות. הבנייה הקלה מאפשרת, בעלות נמוכה ובזמן קצר, לבנות בית שלא נופל באיכותו מבנייה קונבנציונלית, וזאת כל עוד בוחרים בחברה מקצועית ומנוסה ובחומרי גלם איכותיים.