כמה עולה בנייה קלה?

תוכן עניינים

הבניה הקלה הפכה בשנים האחרונות לאופציה מוכרת – ולכן גם מבוקשת. אחרי האמריקאים והאירופאים שגילו מזמן את היתרונות של השיטה המתקדמת והחסכונית, גם הישראלים מתחילים להבין שלא חובה להיצמד לבטון, או באופן כללי לשיטות המסורתיות. אחד השיקולים העיקריים בהחלטה כבדת משקל זו הוא כמובן העלות של הקמת הבית. באופן כללי לגבי בניה קלה מחיר למטר רבוע נמצא בטווח שבין 3,500 ל-5,500 ש"ח, אם כי ישנם פרמטרים רבים שמשפיעים על העלות וכדאי לקחת את כולם בחשבון.

ממה מורכבת העלות של הבניה הקלה?

על-מנת לספק הצעת מחיר לפרויקט של בניה קלה, נדרשים פרטים רבים. במיוחד משפיעים על העלות גודל הנכס הרצוי ורמת הגימור המבוקשת. מבחינת השלד, המחיר הממוצע נע סביב ה-500 ש"ח למטר רבוע, לפני ההרכבה, כשהייצור מתבצע כידוע במפעל. עבור ההרכבה עצמה, שמתבצעת כמובן בשטח, תתבקשו לשלם עוד כ-250 ש"ח למטר רבוע, ומאחר שהעלויות הנ"ל הן לפני מע"מ, בפועל הסכום מגיע לקרוב ל-900 ש"ח למ"ר. מרכיב משמעותי נוסף במחיר הסופי הוא הלוחות שעליהם מבוססים הקירות. לוחות מתקדמים, כולל חומרי בידוד במרכזם, יכולים לעלות 150 ש"ח למ"ר וכשהם איכותיים יותר המחיר עשוי לטפס עד לכ-350 ש"ח למ"ר ואף יותר.

עלות הגימור

טווח המחירים של המרכיבים השונים של הגימור נרחב למדי – בהתאם למגוון הגדול מאוד של האפשרויות. בהתאם ניתן ליצור בית לכל מסגרת תקציב נתונה, כשהתוצאה בכל מקרה תהיה מרשימה, ידידותית לסביבה וחסכונית מבחינת עלות התחזוקה (בזכות הבידוד המוצלח). בכל מקרה, המחיר הממוצע של עבודות הריצוף הוא 20,000-25,000 ש"ח. עבור עבודות האלומיניום טווח המחירים האפשרי הוא 15,000-35,000 ש"ח. הדלתות יעלו לכם עוד כמה אלפי שקלים, עבודות החשמל כ- 30,000-35,000 ש"ח וכך גם עבודות האינסטלציה. עוד הוצאה שכדאי לקחת בחשבון היא על קבלת היתר הבנייה – כולל תשלומים לאדריכל, מהנדס חשמל, מהנדס אינסטלציה, מודד ועוד, ובסך הכל כ-30,000 ש"ח נוספים. תוספות שונות מייקרות את המחיר – גג רעפי חרס למשל יעלה כ-10,000-15,000 ש"ח ומדרגות למפלס עליון עוד כ-20,000-25,000 ש"ח. כאמור בשורה התחתונה בניה קלה במחיר הוגן עבור למשל בית של כ-80 מ"ר אמורה לעלות כ-300,000-350,000 ש"ח.

עלות בניית חדר

תוספת של יחידת דיור לבית קיים בשיטת הבניה הקלה תעלה כ-1,500-2,000 ש"ח למ"ר אם היא מתבצעת על בסיס פנל מבודד. כשמועדפים קירות רב שכבתיים – כלומר לוח פנימי, לוח חיצוני ובניהם חומרי בידוד – העלות תגיע לכ-3,000 ש"ח למ"ר . בכל מקרה כדאי לקחת בחשבון שאין הרבה אנשי מקצוע בתחום, כך שמציאת קבלן לבניה קלה שהוא גם מיומן מאוד וגם מציע מחירים תחרותיים עשויה להיות משימה מורכבת.

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר שמציע המודל של בניה קלה, שגם מהווה את אחת הסיבות לכך שרבים בוחרים במודל בניה זה הוא יתרון המחיר. על פי הניסיון שנצבר בענף הבנייה ובתחום הבניה הקלה בפרט, מתברר שבפרויקט בניה קלה מחיר הפרויקט יכול להיות נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר שהייתם משלמים על אותו פרויקט, לו היה נבנה בבניה כבדה מסורתית, קרי מבטון. מה בבניה קלה מאפשר להפחית את העלות הכוללת של הפרויקט בצורה כל כך דרמטית? איך תוכלו לנצל את החיסכון בעלויות בכדי לשפר מאוד את המפרט הכללי של הבית? מהו הגורם המרכזי שמסכן את היקף החיסכון הצפוי מהבחירה במודל בניה קלה ואיך תוכלו לנטרל אותו ולהבטיח שאתם נהנים ממקסימום חיסכון כספי על הפרויקט שלכם? בשורות הבאות מסבירים לכם המומחים של בית פלוס על בניה קלה מחיר פרויקט טיפוסי והדרכים למצות את פוטנציאל החיסכון של פרויקטים בתחום זה.

בניה קלה מחיר

מה הופך את הבניה הקלה לזולה יותר משמעותית ביחס לבניה הכבדה?

פרויקט בניה מסורתי, הנשען על מודל הבניה הכבדה, קרי בניה מבטון, הוא פרויקט שכרוך בשורה של עלויות שאינן קיימות בפרויקט בניה קלה. בניגוד לתפיסה הרווחת, עלויות אלה אינן כוללות רק את עלויות חומרי הגלם, אם כי אלו הן בהחלט עלויות שיוצרות חיסכון משמעותי בפרויקט כולו, אלא גם ביעילות הזרימה של תהליך הבנייה, בזמן הנדרש להשלמת שלבי הבנייה השונים, במספר אנשי המקצוע המעורבים ובזמן הכולל הנדרש לפרויקט כולו. כל אלו יוצרים חיסכון משמעותי בעלויות השלמת הפרויקט של בניה קלה לעומת השלמתו במודל בניה כבדה. בשורות אלה לא נוכל להיכנס לתיאור פרטני של כל סעיפי החיסכון אבל נוכל לתאר את הדברים באופן כללי, שיבהיר לכם מדוע בפרויקט בניה קלה מחיר הפרויקט יכול להיות כל כך נמוך ביחס לאותו הפרויקט בדיוק בבניה כבדה.

שלבי הבניה הקלה

פרויקט בניה כבדה מבוסס על מספר שלבים מרכזיים, הכוללים תכנון, שלד, גמר, אכלוס ועוד. פרויקט בניה קלה נשען אף הוא על סדר פעולות ושלבים דומה, אבל אחד השלבים המרכזיים שנחסכים מפרויקט הבניה הקלה הוא שלב השלד, לפחות בהיקף בו הוא מתנהל בבניה כבדה. בניה כבדה מבוססת על בניית שלד המבנה מבטון מזוין, קרי שילוב של בטון וברזל. הבניה מבוצעת באתר הבניה והיא דורשת כמויות גדולות מאוד של בטון וברזל והיקפי זמן גדולים בכדי להשלים את תהליך בניית השלד. פרויקט בניה קלה נשען למעשה גם הוא על שלד, אבל שלד זה מבוצע בצורה של הרכבה מהירה, המבוססת על קונסטרוקציית פלדה, קרי עמודים וקורות הנמתחים לפי קווי המתאר של הבית ומחוברים זה לזה, ועליהם מולבשים לוחות בניה קלה, קרי לוחות פאנל מבודד או לוחות עץ. מודל זה של בניה קלה יוצר חיסכון של ממש גם בעלות של הפאנלים המבודדים והקונסטרוקציה לעומת העלות הגבוהה של יציקות בטון וגם בעלות של ניהול הפרויקט בשל היכולת להשלים את הפרויקט בזמן קצר הרבה יותר מאשר הזמן הנדרש לבניית שלד מבנה.

כמו כן, מאחר ומדובר במבנה קל, גם יסודות המבנה והבסיס שלו יכולים להיות מצומצמים יותר, גם מבחינת עומק היסודות וגודלם, גם מבחינת עובי בסיס המבנה וגם כתוצאה מכך, מבחינת כמות הבטון והברזל הנדרשת לשם בנייתם. חיסכון נוסף נובע מהחיסכון במספר אנשי המקצוע הנדרשים להיות מעורבים בפרויקט ומהחיסכון במספר אנשי הצוות לשלבי הביצוע של השלד. כל אלה יחד, יוצרים זרימה יעילה יותר של הפרויקט, שיוצרת בתורה חיסכון כספי נוסף ובסך הכל נצבר החיסכון הזה להיקף שיכול להגיע לעשרות אחוזים ביחס לעלות של פרויקט בניה כבדה מסורתי.

בניה מתקדמת

ממנפים את החיסכון לטובת המפרט

אם בוחנים פרויקטים של בניה קלה מחיר פרויקט לבניית בית פרטי גדול ורחב ידיים יכול להיות זהה או אפילו נמוך יותר מהמחיר של דירה קטנה בבניין משותף הבנוי במודל הבניה הכבדה. המשמעות היא שכאשר אתם בוחרים באופציה של בניה קלה, אתם מאפשרים לעצמכם למעשה, למנף את החיסכון הכספי של הבניה הקלה בכדי לשפר את המפרט הכולל של הבית. זוהי גם הסיבה שמרבית הבתים הפרטיים שנבנים במודל הבניה הקלה, הם בתים מעוצבים, רחבי ידיים, שבהם משולבים האלמנטים העיצוביים היותר יקרים ואיכותיים. חלונות בלגיים, דלתות בלגיות, דלתות כניסה מעוצבות, ריצוף, תאורה, עיצוב ותכנון גינה, מטבח, כלים סניטריים, תשתית חשמל ותקשורת, את כל אלה תוכלו לשדרג בכדי ליצור לעצמכם את סביבת המחייה הנוחה והמפנקת שתמיד רציתם, וזאת מבלי לחרוג מתקציב הבנייה של דירה קטנה בבניין משותף. לחילופין, תוכלו פשוט ליהנות מהעובדה שבפרויקט בניה קלה מחיר הבנייה משאיר לכם כסף רב יותר בכיס, כסף שאתם לא חייבים להוציא. בכל מקרה, בניה על פי מודל של בניה קלה היא בניה זולה יותר שמייצרת לכם יתרונות ישירים בהיבט הפיננסי ויתרונות עקיפים אפשריים במפרט הבנייה.

איך תוכלו למקסם את החיסכון ולא לסכן אותו?

אחד ממרכיבי העלות המשמעותיים ביותר בכל פרויקט בניה הוא מרכיב הניהול של הפרויקט. בפרויקט בניה קלה מחיר הפרויקט יכול להיות מושפע כאמור מעלות חומרי הגלם, אבל גם מיעילות הזרימה של תהליך הבניה. כדי למקסם את החיסכון ולא להפוך אותו לחיסרון, הדרך הנכונה והטובה ביותר לניהול פרויקט בניה קלה היא דרך גורם מקצועי מנהל אחד שאחראי על הפרויקט כולו. האלטרנטיבה היא כמובן אלטרנטיבה שבה אתם שוכרים את אנשי המקצוע השונים, עוברים תהליך של בחירת איש מקצוע בכל תחום, סוגרים הסכם עבודה מול כל איש מקצוע ומפקחים על עבודתו של כל איש מקצוע בנפרד. במצב זה אתם יוצרים לעצמכם קרקע פורייה לטעויות שיכולות לעלות לכם מאוד ביוקר, בין בגלל פגיעה בזרימת התהליך, בין בגלל התנהלות לקויה של אחד הגורמים באופן שפוגע בהתקדמות הכוללת של הפרויקט כולו ובין בגלל חוסר יכולת לתאם בין כלל הגורמים המעורבים.

מנהל פרויקט מומחה בבניה קלה

כאשר אתם בוחרים גורם מנהל אחד, אתם הופכים את הפרויקט כולו לפרויקט שמנוהל בצורה מקצועית, על ידי איש מקצוע שמכיר את כל שלבי הבניה, שמכיר את אנשי המקצוע הרלוונטיים לכל שלב, את הפעולות שיש לבצע בכל שלב ואת הצורה הטובה ביותר להשלים את הפרויקט תוך בקרה על התקציב, על לוחות הזמנים ועל הביצוע ביחס לתכנית הבנייה והיתר הבניה. גורם מקצועי כזה מטפל למעשה בכל היבטי הפרויקט, משלב התכנון וגיבוש תכנית הבנייה, דרך שלב הוצאת היתרי הבנייה, תיאום מול ספקי תשתית, רשות מקומית ורשויות רלוונטיות אחרות, גיוס אנשי מקצוע והשלמת תהליך הבנייה, גמר, הוצאת טופס 4 ואכלוס המבנה כמה שיותר מהר וכמה שיותר קל.

את הערך הזה בדיוק מספקת לכם חברת בית פלוס, שמתמחה בניהול פרויקטים של בניה קלה ומציעה לכם את היכולות הגבוהות ביותר בתחום של בניה קלה מחיר אטרקטיבי כולל לפרויקט כולו, מינימום כאב ראש והתעסקות שלכם בהתנהלות של הפרויקט ומקסימום ערך בסוף הפרויקט. לבית פלוס צוות של מקצוענים שחיים את עולם הבניה הקלה באופן יום יומי, ומעמידים לרשותכם את כל הידע המקצועי והניסיון המקצועי שלהם לטובת הפרויקט שלכם.

אמרו לכם שבניה קלה זולה יותר מבניה כבדה מבטון וגם צדקו. השאלה היא עד כמה היא יותר זולה ועד כמה החיסכון הכספי הוא כדאי. ובכן, במקרה של בניה קלה מחיר למטר יכול להשתנות מאוד מפרויקט לפרויקט, אבל בסך הכל מדובר על חיסכון של עשרות אחוזים ביחס לבניה כבדה והחיסכון הזה יכול לפעול לטובתכם בין בכך שתוכלו לשמור יותר כסף בכיס ובין בכך שתוכלו להשקיע יותר בעיצוב הפנים של הבית ובעיצוב הגינה ומרחב החוץ שלו. על היתרון החשוב ביותר של בניה קלה, יתרון העלות, מדברים איתכם בשורות הבאות, המומחים של חברת בית פלוס, המתמחה בבנייה, תכנון וניהול פרויקטים של בניה פרטית, ובין היתר מציעה פתרונות מתקדמים בתחום הבניה הקלה.

כמה עולה בניה קלה?

במקרה של בניה קלה מחיר למטר הוא פרמטר שיכול להשתנות מאוד מפרויקט לפרויקט, והדברים נכונים גם לגבי בניה כבדה או כל סוג אחר של בניה. המחיר למטר הוא למעשה נתון שנקבע על פי תכנית הבנייה של הבית, על פי המפרט שלו ועל פי סוג הבניה הקלה המיושמת. כך למשל, בניית בית פרטי מעץ כרוכה בעלויות שונות לחלוטין מהעלויות של בניית בית פרטי מפאנלים מבודדים. אבל פערי המחיר מושפעים מעוד שורה של גורמים, לרבות גודל ומספר מפתחי החלונות והדלתות, תפזורת התשתיות בבית, רמת הפיתוח, מאפייני הביסוס הנדרש לבית בהתאם לתנאי הקרקע וכן הלאה. כל זה כמובן עוד לפני שדיברנו על עיצוב הפנים של הבית ושלב הגמר.

בניה קלה מחיר למטר

החיסכון הכספי של בניה קלה

בניה קלה, חשוב להבין, היא בניה בטוחה לחלוטין, חזקה מאוד ועמידה מאוד ולמעשה בטוחה, חזקה ועמידה בדיוק במידה שמאפשרת מגורים בבית לאורך עשורים שלמים. הבניה הקלה מוכיחה לנו שאין צורך לבנות בית שעיקר ההשקעה בו נועדה כדי לאפשר לו להחזיק את עצמו ואת כובד משקלו. אפשר לבנות את הבית בצורה יותר פונקציונלית ויותר פשוטה, ובכך להשיג את המטרה המרכזית שלשמה אנו בונים את הבית בהשקעה כספית נמוכה הרבה יותר. את החיסכון הכספי שתפיקו מהבחירה בבניה קלה, תוכלו למנף א' כדי לשמור יותר כסף בכיס או ב' כדי למקסם את רמת העיצוב והנוחות של הבית החדש שלכם. כאמור, במקרה של בניה קלה מחיר למטר יכול להשתנות מאוד ממקרה למקרה, אבל בכל מקרה, בניה קלה של בית פרטי רחב ידיים תעלה עוד פחות מאשר דירה קטנה בבניין משותף. זוהי בדיוק הסיבה שבגינה בתים שנבנו על פי המודל של בניה קלה, הם בדרך כלל גם בתים יותר מעוצבים ויותר "עשירים". את התקציב שהתפנה ממלאכת הבנייה, מפנים בעלי הבית לעיצוב הבית, לבחירת חלונות בלגיים גדולים, להתקנת מטבח גדול ומודרני, לגימור ברמה הרבה יותר גבוהה לרבות חיפוי, ריצוף וכלים סניטריים ולמעשה בכל היבט אחר של עיצוב הפנים של הבית.

המפתח הוא בתכנון

אם אתם מעוניינים לבנות את הבית שלכם לפי המודל של בניה קלה מחיר למטר עבור הפרויקט שלכם יתגבש רק לאחר שיסתיים שלב התכנון ולפניכם תהיה מונחת תכנית בנייה מפורטת. תכנית הבניה הזאת היא למעשה בניית הבית שלכם על הנייר, וכל מה שיופיע בה יהפוך בסופו של דבר למציאות מוחשית. אם אתם רוצים למקסם את היתרונות של בניה קלה, חשוב מאוד שתשקיעו את מרב המאמץ בשלבי התכנון ואת שלבי הביצוע תשאירו לגורם מקצועי המתמחה בתחום של בניה קלה, גורם מקצועי כדוגמת חברת י.נ הנדסה שמלווה אתכם משלב התכנון, דרך שלב הבנייה והביצוע ועד הניהול הכולל של הפרויקט כולו.

מתכננים לבנות את ביתכם הפרטי ומתלבטים בין בניה מסורתית כבדה מבטון ובין בניה קלה? ישנם לא מעט שיקולים שעליכם לקחת בחשבון בכדי לבצע את הבחירה הזאת ממקום של ידע ובטחון, ואחד החשובים שבהם הוא כמובן המחיר. במקרה של בניה קלה מחיר למ"ר הוא ללא ספק אחד היתרונות החשובים ביותר, שמושכים רבים לבניית ביתם במודל הבניה הקלה, אם כי בשורות הבאות לא באמת נוכל לתת לכם מספר או אפילו טווח של מספרים שעליהם תוכלו לבסס את החלטתכם. מה הופך את הבניה הקלה לזולה יותר? עד כמה זולה יותר הבניה הקלה מהבניה הכבדה מבטון? איך תוכלו לנצל את החיסכון שיוצרת עבורכם הבניה הקלה בצורה הטובה ביותר? את התשובות לשאלות אלו ועוד, נותנים לכם פה בשורות הבאות, המומחים של י.נ הנדסה, המתמחה בניהול פרויקטים של בנייה פרטית ובכלל זה מתמחה גם בבניה קלה.

בניה קלה מחיר למ"ר

מדוע בניה קלה זולה יותר מבניה כבדה?

כאמור, במקרה של בניה קלה מחיר למ"ר צפוי להיות נמוך יותר משמעותית מהמחיר למ"ר של בניה כבדה. לעלות הנמוכה יותר יש שתי סיבות מרכזיות שמהוות את שני מרכיבי העלות המרכזיים בכל פרויקט בניה: חומרי גלם ועבודה. מבחינת חומרי הגלם, בניה קלה מבוססת על חומרי גלם קלים כדוגמת עץ או פאנלים מבודדים. חומרי גלם אלה מאפשרים למלא את נפח רכיבי הבנייה של המבנה בעלות נמוכה יותר מאשר העלות של יציקת בטון. מעבר לכך, רכיבי הבניה מיוצרים מראש במפעלי ייצור ומורכבים בשטח בקלות ובמהירות, מה שמוזיל מאוד את העלויות גם בהיבט של העבודה, לעומת תהליך היציקה המורכב של בטון. שני מרכיבים אלה גוררים אחריהם הוזלה של עלויות נוספות, שכן מכיוון שהם מאפשרים לקצר את תהליך הבנייה אז גם עלות התקורות של הקבלן יורדת, וגם עלות של כוח האדם יורדת. ניהול נכון של תהליך הבניה באופן חלק וזורם, מאפשר אפילו הוזלה נוספת, כך שבסך הכל, בחישוב כולל במקרה של בניה קלה מחיר למ"ר יכול להיות נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר למ"ר של בניה כבדה מבטון.

איך תוכלו לנצל היטב את החיסכון הכספי?

מן הסתם, הבחירה בבניה קלה יכולה להתבסס גם על השיקול שאין לכם מספיק תקציב בכדי לבנות בית מבטון, או שעדיף לכם לסיים את הפרויקט בתקציב מוגבל יותר מבלי להיכנס לחובות כבדים. במקרה כזה, פשוט תוכלו ליהנות מההוזלה המשמעותית שמציעה לכם הבניה הקלה. יחד עם זאת, את העלות הנמוכה יותר של בניה קלה, תוכלו לנצל גם בכדי לשפר מאוד את המפרט של הבית החדש שאתם בונים לעצמכם. מרבית הבתים שנבנים במודל של בניה קלה הם בתים שזוכים לעיצוב יוצא דופן, בזכות כמובן, החיסכון בעלות הבנייה שאותו ניתן לנצל בשלב הגמר ובשלב התכנון. כך למשל, תוכלו להגדיל מאוד את שטח הבית לעומת השטח שהייתם יכולים לממן לו היה נבנה הבית מבטון. תוכלו לבחור דלתות וחלונות מעוצבים ברמה הגבוהה ביותר, ריצוף דקורטיבי, תוספות של אביזרי יוקרה, מטבח מפואר וגדול וכן הלאה. בחישוב הכולל, כל אלה יוסיפו לסך התקציב הנדרש ועדיין כנראה לא ישלימו את הפער בין העלות של בניה קלה ובין זו של בניה כבדה.

חברת י.נ הנדסה מציעה לכם שירותי ביצוע, תכנון וניהול של פרויקטים לבנייה פרטית על פי המודל של בניה קלה מחיר למ"ר מהזולים בשוק, סטנדרטים גבוהים וצוות מוכשר ומיומן שחי את עולם הבניה הקלה מדי יום כדי להציע לכם את המקסימום שיודע להציע עולם הבניה הקלה.