איך משתמשים בגבס בתחום הבניה הקלה

תוכן עניינים
בשנים האחרונות נכנסות לישראל יותר ויותר שיטות וטכנולוגיות של בנייה קלה, אשר לעיתים מתייחסים אליה כאל בנייה מתועשת או בנייה מתקדמת. ובהקשר לכך, הגבס הוא אחד מחומרי היסוד החשובים והנפוצים ביותר בפתרונות ויישומים של בנייה קלה, בעיקר לשימושים פנימיים אך היום אנו רואים יותר ויותר יישומי חוץ העושים שימוש במוצרי גבס מתקדמים. אם אתם מתעניינים בפתרונות בנייה מתועשת/מתקדמת ובעולם המופלא של אפשרויות ויכולות שמוצרים אלו מציעים, אתם חייבים להכיר לעומק את יכולותיו של הגבס כחומר בנייה. נסביר איך משתמשים בגבס בתחום הבנייה הקלה. חברת י.נ הנדסה מתמחה במתן שירותי פיקוח בנייה וניהול בניית בתים פרטיים ועוסקת במגוון אדיר של שיטות וטכנולוגיות בנייה, כולל התמחות מעמיקה בעולם הבנייה הקלה והמתועשת, עם תוצאות מוכחות ברחבי הארץ.

הסבר על הגבס כחומר בנייה

הגבס הינו חומר טבעי המורכב בבסיסו משילוב המינרלים סידן וגופרית יחד עם מים, כך שמבחינה בסיסית מדובר על חומר בנייה זול יחסית לייצור ואף ידידותי לסביבה בהשוואה לפתרונות בנייה אחרים. כיום ישנם יישומי גבס רבים ומתקדמים מאוד, אשר כוללים תוספות שונות ללוח הגבס כדי להקנות לו תכונות מסוימות ועמידות ספציפית מפני סיכונים ואלמנטים שונים. כחומר בנייה, הגבס הוא חומר רך למדי וקל מאוד לעבד אותו לצורות או מבנים מוגדרים והוא גם קל משקל יחסית – תכונות אלו הופכות אותו לכוכב אמיתי בכל הנוגע לפתרונות ויישומים בבנייה קלה. בפרויקטים של בנייה או שיפוצים עושים שימוש בגבס אשר מגיע בתצורה של לוחות גדולים, כאשר היום ניתן לתכנן פרויקט גבס גדול מראש ובמפעל הייצור כבר מכינים מראש את הלוחות בחיתוכים הרלוונטיים ואף במידות הנדרשות לפרויקט. מגוון מוצרי הגבס היום הוא פשוט אדיר, כאשר כמעט ואפשר לבנות את רוב המבנה על בסיס פתרונות גבס מתקדמים. כך למשל יש לוחות גבס עמידים למים ורטיבות המתאימים לשימושים מסוימים בחדרים רטובים או במטבח, יש לוחות חיפוי חיצוניים (מחייבים חיפוי חיצוני כלשהו בנוסף), לוחות גבס עמידים לאש, לוחות עם בידוד אקוסטי ו/או תרמי מובנה בלוח, לוחות חזקים במיוחד וכן הלאה עם שלל יישומים ואפשרויות פרטניות של לוחות גבס לבנייה.

השימוש בגבס בבנייה קלה

לאורך השנים ובמידה רבה גם היום, הגבס משמש בעיקר ליישומי בנייה קלה, מהירה ויחסית פשוטה בחלקים הפנימיים של מבנים. כך למשל נעשה שימוש נרחב בלוחות גבס ותשתיות מתכת פנימיות כדי לבנות מחיצות בתוך המבנה ואפילו חדרים שלמים ללא שימוש בבלוקים כלל. באופן כללי, הרמה של מחיצת גבס פשוטה היא פעולת בנייה פשוטה מאוד שניתן לסיים ממש בכמה שעות בודדות. את לוחות הגבס ניתן בקלות לחתוך ולעצב לפי התכנון הרצוי של הקונסטרוקציה המבוקשת, כאשר יש להרכיב את הגבס על גבי תשתית מתאימה מבחינת עמידה בעומסים, חוזק, עמידות ושאר הגדרות הנדסיות – תשתית זו מורכבת בעיקר מפרופילים ייעודיים מפלדה מגולוונת או אלומיניום. את לוחות הגבס החתוכים מחברים לתשתית המתכת בעזרת ברגים ייעודיים ובין השכבות של חיבורי הלוחות, בפינות ובשאר אזורים "חשופים" מיישמים טיח מיוחד המחליק ואוטם את הקונסטרוקציה. לאחר מכן ניתן ליישם טיח נוסף, לצבוע ולעשות שלל עבודות גמר על גבי מבנה הגבס שנוצר. הגבס הוא קלאסי לבנייה קלה, משום שהוא באמת קל משקל וגם קל מאוד לעבוד איתו וליצור מבנים וקונסטרוקציות מגוונות מאוד. כך למשל לצד מחיצות ויצירת חללים נפרדים באמצעות תשתית גבס, מאוד נפוץ לראות בנייה של נישות גבס ייעודיות ומעוצבות למוצרי החשמל הגדולים בבית, בניית נישות טלוויזיה מרשימות וייחודיות, בניית יחידות אחסון מעוצבות על הקיר כאשר הכל עשוי מגבס, ויצירת גימורים מיוחדים ומעוצבים על תקרות, לגופי תאורה וכיוצא באלו. טרנדים פופולאריים ומאוד מרשימים בהקשר לגבס ובנייה קלה כוללים למשל בניית נישות למקררים (שבעצמם הפכו לפריטים מעוצבים), וכמו כן למכונת הכביסה והמייבש בתוך חדר האמבטיה או בחדר כביסה ייעודי. נישות טלוויזיה מעוצבות הפכו כבר לפריט מבוקש ביותר עם הפריחה של מסכי הענק המעוצבים והמתקדמים, כמו למשל מסכים ענקיים QLED של חברת סמסונג. ואפשר להמשיך עם עוד אינסוף דוגמאות לאפשרויות שבנייה קלה ומהירה בגבס מאפשרת. לסיכום: הגבס הוא חומר בנייה עיקרי ומהותי ליישומי בנייה קלה, בעיקר לקונסטרוקציות פנימיות. הגבס מאפשר תוצאות מעולות במהירות ובעלויות נמוכות לעומת חלופות של בניה מסורתית וכבדה יותר. ההתפתחות בעולם הגבס יצרה לוחות ייעודיים למטרות ספציפיות ומאפשרת כיום ליצור יצירות מרשימות בהחלט, במגוון אדיר של יישומים.