תהליך השבחת נכסים

תוכן עניינים

השבחת נכסים היא אקט של העלאת ערך הנכס, כדרך שיפור אי אילו אלמנטים באמתחתו. במילים פשוטות, אם הנכס שווה יותר, הוא יימכר ביותר. זו לפחות התיאוריה. בפרקטיקה, הדבר שונה בהחלט. זאת כי, הנכס לא נמדד על פי ערך שוק אובייקטיבי, אלא סובייקטיבי. אם אנחנו מוסיפים בריכה לנכס, יש קונים שיתלהבו ויש קונים שלא. שתי הקבוצות יעניקו תג מחיר אחר לנכס המדובר. השבחת נכסים עם מעצבת פנים, נועדה לקלוע לטעמים העיצוביים והמבניים של הלקוחות הפוטנציאליים, כך שרק הלקוחות האידיאליים לנכס יהיו אלו שיתאהבו בו ועל פי כן הערך הנתפש בעיניהם יהיה בהתאם.

אם נרצה לנסח זאת במילים אחרות: ניתן תמיד לבצע השבחת נכסים כדרך שיפוץ, ואף כדרך הום סטייג'ינג (גרסה עדינה יותר של שיפוץ). ועם זאת, איך אנחנו יודעים מה לשנות? האם אנחנו מכוונים לקהל הרחב? האם הקהל הרחב הוא הלקוח שלנו, או מישהו ספציפי? השבחת נכסים עם מעצבת פנים נועדה לדייק את תהליך החשיבה שלנו כך שאנחנו משפצים את הדירה לטובת הלקוח האידיאלי שבאמת ירצה לקנות אותה. וזו הדרך הבריאה יותר להשביח נכס, כאשר יש לנו כוונה למסור אותו למישהו שבאמת ייהנה ממנו. וזו למעשה חשיבה שיווקית ומכירתית מנצחת.

 

 

תפישה להשבחת נכסים עם מעצבת פנים

אם נפתח מגזין אופנה, אולי נגלה סיפורי טרנספורמציה יפהפיים. נראה תמונות של "לפני", ו-"אחרי". נשמע סיפורים, נלמד על המסע, ונתרשם מהדרך. באופן דומה, גם פרויקט להשבחת נכסים יכול להניב טרנספורמציה שכזו בנכס נתון. אנחנו הרי לא משפצים "על עיוור", אלא אם כן כך אנחנו בוחרים. אנחנו משפצים עם כוונה מסוימת. כפי שאנחנו מסתכלים על סיפורי טרנספורמציה, ואנחנו רואים מסע יפהפה – אנחנו למעשה מסתכלים על מסע מאוד מוכוון מטרה. מישהי החליטה לרזות 30 ק"ג. מישהו החליט ללמוד ללכת בלי קביים. מישהי שינתה את הסטייל שלה לחלוטין ועכשיו היא נראית יותר אותנטית. וכן הלאה סיפורים. הקו המשותף הוא הכוונה מתחת להם – לגלות את החדש ולשחרר את הישן.

 

שיפוץ דירה יכול להיות דומה לזה. אנחנו לא סתם שוברים דירות. אנחנו מפסלים. רואים מה הפוטנציאל שלהן, וכמו מביאים אותו לחיים. אנחנו עושים זאת דרך הדגשה של מה שהן יכולות להיות, והרס של מה שאינו מתאים ולא משרת אותן. שני קבלנים יכולים לבנות דירה באותה קומה – והן לא יהיו באותה רמת יופי ונעימות. וזה, כי כל אחד מהם מצא לנכון לבנות את הדירה בצורה אחרת. כל אחד ראה בדירה שבנה משהו אחר. ואולי אחד מהם היה יותר צלול ומחובר ועל כן יצר משהו יותר קרוב לליבו. כל מי שנכנס לדירה שבנה מתלהב מן האנרגיה, מן הנראות, מן העיצוב – גם אם לא ברור מה הסיבה. אך הסיבה היא שהדירה הזאת ממצה יותר מן הפוטנציאל שלה.

 

הנקודה היא: להשקיע מחשבה עיצובית בשיפוץ הדירה. לבדוק איזה חזון קיים עבור אילו רוכשים פוטנציאליים. אם אנחנו מתכוונים למכור למשפחות עם ילדים, אז המחשבה העיצובית תהיה שונה מאשר אם התכוונו למכור את הדירה לשותפים עסקיים.

 

איך מעצבת פנים מתייחסת להשבחת נכסים?

השבחת נכסים עם מעצבת פנים יכולה להיות בתצורה של שינויים אסתטיים קלים, המונגשים מתוך המחשבה העיצובית שהושקעה בעיצוב הדירה. כמו לדוגמא, שינוי בריהוט, בקומפוזיציה בחלל, הוספה של פריטים משלימים ואקססוריז רלוונטיים, צביעה מחדש של קירות, שינוי בתאורה וכן הלאה.

ההשבחה יכולה להיות גם שיפוץ הכולל הריסת קירות, חלוקת חדרים, התקנת בריכת שחייה וכן הלאה. שיפוץ זה כמובן מונחה מתוך המחשבה העיצובית שמעצבת הפנים השקיעה, יחד עם בעלי הנכס.

 

על כן, הצעד הפרקטי הראשון יהיה השקעת זמן ומרחב ביצירת חזון ומחשבה עיצובית, ולאחר מכן קביעת התקציב לעיצוב, כמו גם הצבת יעדים עם הלקוח. על הלקוח להסכים לכל היעדים, ולכל השינויים וכמובן לכל התקציב המתבקש לשם כך. עבור כך תיוצר תכנית מעשית הדרגתית, עם שלבים בהם יוחלפו, ישופצו, יתוקנו (וכן הלאה) פריטים ואלמנטים בהתאם למתאר וליעדים.

 

השבחת נכסים יעילה והשאת רווחים אופטימלית

השבחת נכסים עם מעצבת פנים נועדה לכוון את תהליך ההשבחה (שיכול לכלול שיפוץ או פשוט שינויים אסתטיים במרחב) לטובת השאת רווחים. הרווחים הללו כמובן כספיים, כמו גם רגשיים. כאשר אנחנו מציעים את הדירה "לאנשים הנכונים", והעיניים שלהן מתרחבות כשהלב שלהם מספר להם שזה המקום עבורם – הרי שההשקעה השיאה רווח רגשי.

 

בתהליך השבחת הנכסים, מעצבת פנים תתייחס למטרות עיצוב הפנים בבית. היא תבדוק למה הדירה אמורה לשמש את הלקוח האידיאלי, אילו צרכים יהיו לו, אילו הרגלים, מה התקציב, מהו גילו ומהו הטעם האישי המשוער. כל זה, כחלק מהמחשבה העיצובית הנגזרת מהחזון עבור הלקוח האידיאלי. חזון שבעלי הנכס מתכננים. שכן, כל דבר שרוצים למכור אמור להיות מיועד ללקוח אידיאלי כלשהו, אנחנו לא מוכרים חפצים בוואקום. אנחנו לא מכינים מוצר, נותנים תג מחיר אקראי ואז שואלים מי מעוניין בו. אנחנו יוצרים עם תפישת הלקוח בראשנו ומכוונים לעבר מה שיכול לשרת אותו.

 

על כן, חזון הלקוח האידיאלי יכוון את התפישה העיצובית שתנהיג את תהליך העיצוב למען השבחת הנכסים. מעצבת הפנים תתפור באופן פרטני את תיאור ופירוט העיצוב המבוקש על בסיס החזון האידיאלי שתפרו בעלי הנכס.  ועם זאת, קיימת התייחסות כלכלית ועסקית לכל דבר, לפרויקט ההשבחה.

 

תהיינה התייחסות לתקציב, לתשואה האפשרית, לכתבי עלויות ולכל מה שמתבקש כדי הן להשקיע בדיוק מה שצריך כדי להתקדם בתהליך ההשקעה לא יותר ולא פחות. עבור כך תילקח בחשבון עלות קניית הנכס ביחס לשווי השוק, בדיקת היתכנות (האם משתלם) לעיצוב מחדש ואיך זה ישפיע על ערך השוק, שימוש בתקציב ליישום עיצוב הפנים החדש, בדיקת עלויות צפויות מול תועלת בהשאת רווחים, וכן הלאה.

 

כאשר הרעיון הוא לשדרג נכס, להשביח אותו (בתהליך טרנספורמטיבי), במינימום התעסקות – כדי למצות את הפוטנציאל המלא שלו, נכון לרגע זה בזמן. ובכך לשדרג אותו משמעותית עבור קונים פוטנציאליים.

 

 

 

 

איך יודעים שזה הזמן לשפץ נכס קיים?

מתי כדאי לשפץ נכס קיים? ובכן, אם נסתכל על השבחת נכסים עם מעצבת פנים, ייתכן שהתשובה תהיה כאשר רוצים למכור אותו במחיר שוק גבוה יותר. זאת על ידי שדרוגו למצב שקונים אידיאליים ופוטנציאליים יביעו בו עניין. כלומר, אם אנחנו עומדים בפני מכירה פוטנציאלית של נכס מסוים, ייתכן שזה יהיה מתאים להתייעץ עם מעצבת פנים ולראות מה היא יכולה לעשות איתו כדי להכווין אותו לשדרוג אופטימלי בנקודת זמן מסוימת.

 

כלומר, אנחנו לא בהכרח רוצים ללכת על כל הקופה ולהוציא מהנכס את כל מה שהוא יכול להיות, אלא פשוט "מספיק", כדי שהוא יהיה הרבה יותר מתאים ואטרקטיבי לקונים אידיאליים.

 

אנחנו גם לא צריכים לחכות לרגע בו מתחשק לנו למכור אותו. אנחנו יכולים לשפץ אותו באם אנחנו רוצים לשפר את ערכו עבור משכירים פוטנציאליים ואידיאליים, ובאם אנחנו רוצים לשפר את מידת הנוחות ואיכות המחייה שהוא מספק (ומפנק) עבור הדיירים הנוכחיים שלו (אנחנו).