איך מכינים טיח

תוכן עניינים

טיח הוא תערובת של חומר צמנטי עם אגרגטים בתוספת מים. הכנת טיח בעידן המודרני אינה מתבצעת מחומרי הגלם הפרטניים שלו, אלא מתערובות מוכנות שניתן לרכוש ולערבב עם מים. אז איך מכינים טיח לבית? האם הכנת טיח לקירות פנים שונה מהכנת טיח לקירות חוץ? האם שיטת יישום הטיח משפיעה על אופן הכנת הטיח? בשורות הבאות ננסה לענות על כל השאלות בפירוט.

איך מכינים טיח?

כדי להכין טיח, בין שלצורך ביצוע תיקוני טיח ובין שלצורך טיוח קיר שלם, יש להצטייד תחילה בתערובת טיח מוכנה אותה ניתן לקנות בכל עסק המוכר חומרי בניין. האתגר האמיתי העומד בפניכם הוא ממש בשלב הזה, בו עליכם לבחור את סוג הטיח, את רמת הגרעון שלו, את מידת האקריליות שלו ואת מידת העמידות שלו במים. כאן יהיה עליכם לבחור תחילה בין טיח לקירות חוץ ובין טיח לקירות פנים על פי הצורך שלכם, ולאחר מכן לבחור את סוג הטיח שיכול להשתנות, גם במחיר, בהתאם למידת האיכות שלו. ישנם סוגי טיח אקרילי שמציע עמידות מלאה בלחות ורטיבות בעוד סוגי טיח אחרים אינם עמידים במיוחד בפני רטיבות. ישנם סוגי טיח ברמת גרעון גבוהה בעוד אחרים מציעים גרעון מעודן. את כל הסוגים יהיה עליכם להכיר בשלב הזה ואז גם יהיה עליכם לקבל החלטה לגבי סוג הטיח שבו אתם מעוניינים.

לאחר שבחרתם את הטיח, הכנת הטיח בפועל מתבצעת באמצעות שפיכת כמות מדודה של אבקת טיח אל תוך קערת ערבוב ועליה להוסיף כמות מדודה של מים. כמות האבקה נתונה לשיקולכם בהתאם להיקף השטח שאותו אתם רוצים לכסות. כמות המים מוכתבת בהתאם לכמות האבקה ואת היחס הנכון בין שני הגורמים תוכלו למצוא על אריזת אבקת הטיח שקניתם. ככלל, עדיף לשפוך את המים בצורה הדרגתית ולערבב עד לקבלת עיסה סמיכה אך גמישה, שקל לעבוד איתה. במידה ושפכתם כמות מופרזת של מים, תוכלו לאזן אותה עם הוספת אבקה שאותה המים יספחו ויהפכו לעיסה הרצויה.

לאחר הכנת הטיח, חשוב להשתמש בו באופן מיידי ולא לתת לו להתייבש בעודו יושב בקערת הערבוב. כמו כן, שימו לב שמידת דלילות התערובת צריכה להתאים לשיטת היישום של הטיח. במידה ואתם מתכוונים ליישם את הטיח באמצעות מריחה, הטיח צריך להיות סמיך למדי אך אם אתם מתכוונים ליישם אותו באמצעות מכונת התזה, חשוב שהטיח יהיה מספיק דליל על מנת שהמכונה תוכל לעבוד איתו. על גבי האריזה אתם אמורים למצוא הוראות מדויקות לכל אחד מן המקרים. במידה ואין הוראות נפרדות לכל אחת מן השיטות, הרי שההוראות מתאימות לשיטת המריחה ואם אתם משתמשים דווקא בשיטת ההתזה, מומלץ להוסיף עוד כמות קטנה של מים ולעשות זאת בצורה מדורגת על מנת להגיע למידת הדלילות הרצויה.