איך לחתוך קרמיקה

תוכן עניינים

חיתוך קרמיקה היא פרוצדורה דומה מאוד לחיתוך זכוכית ומבוססת על החלשת הקרמיקה לאורך קו החיתוך ולאחר מכן הפעלת לחץ על האריח באופן שיוביל לשבירת הקרמיקה לאורך הקו החלש. המשמעות היא שלצורך חיתוך קרמיקה אין צורך בניסור אריח הקרמיקה מצד לצד, אלא רק ביצירת קו של חולשה כפי שנתאר בשורות הבאות.

תכנון וסימון החיתוך

המרכיב הראשון בתשובה לשאלה איך לחתוך קרמיקה הוא דווקא מרכיב התכנון והסימון של קו החיתוך הנדרש. חיתוך זה צריך להתבצע בהתאם למרחב בו מיועד האריח להשתלב. כך למשל, כאשר מדובר באריח רצפה שיש לשלב בין הקיר ובין האריח השלם האחרון שניתן היה להכניס, או באריח חיפוי לקיר באמבטיה שאותו אנו רוצים לחתוך בצורה מסוימת בכדי ליצור דוגמה עיצובית ספציפית. ישנם כלים מיוחדים לצורך ביצוע מדידות וסימונים על פני אריחי קרמיקה אך ניתן לבצע את כל הסימונים הנדרשים גם באמצעות סרגל מידה רגיל.

איך לחתוך קרמיקה הלכה למעשה?

לאחר שסימנתם את הקו שלאורכו אתם רוצים לחתוך את הקרמיקה, עליכם ליצור חיתוך שטחי של פני השטח לאורך הקו המסומן. את החיתוך יש לבצע באמצעות חותך קרמיקה ייעודי או באמצעות מכונה ידנית שמסייעת לכם לייצב את האריח במקומו ולבצע את החיתוך במהירות ובקלות. יחד עם זאת, יש שיגידו שגם סכין יפנית יכולה להספיק כל עוד אתם מצליחים ליצור קו שמחליש את הקרמיקה לאורכו במידה הנדרשת. כשבידיכם כלי החיתוך הנדרש, עברו איתו לאורך הקו שסימנתם ועשו זאת תוך הפעלת לחץ על האריח, לא לחץ רב מדי אבל כזה שיאפשר לא רק יצירת שריטה על פני השטח, אלא חתך של ממש.

לאחר שביצעתם את החתך הנדרש כל שנותר לכם לעשות הוא לתת מכה לאריח. את המכה יש לתת לאורך האריח כך שקו החיתוך הוא אנך וכשהמכה עצמה אינה ניתנת רק בצד אחד של קו החיתוך אלא במקביל משני צדדיו. לשם כך תוכלו להניח על האריח חפץ קשיח רחב מסוים כמו פלס או לבנה קטנה ולתת לה מכה מלמעלה. מכה זו תעביר זעזוע בתוך האריח ותגרום לשבירתו באזור החלש ביותר שלו, אזור שאותו אתם שרטטתם במדויק באמצעות חריצת האריח לאורך קו הסימון.

אם אינכם יודעים איך לחתוך קרמיקה וזוהי לכם הפעם הראשונה, מומלץ לנהוג תחילה בעדינות באריחים ורק לאחר שתתגבשו סביב הטכניקה המדויקת, תוכלו לבצע אותה בצורה בטוחה ומהירה יותר.