מידות פיר מעלית ביתית לעומת מוסדית

תוכן עניינים

התקנת מעליות מהווה כיום דבר בסיסי וחשוב כמעט בכל בניין. בעבר, מעלית הייתה מותרות בבניינים משותפים ועל כן, בלא מעט מבנים ישנים אין כיום מעלית. כיום, העובדה שגם בנייני מגורים וגם בניינים מוסדיים הרבה יותר גבוהים מכפי שהיו בעבר בנוסף לקיומן של תקנות הנגשת מבנים ציבוריים, הרי שהתקנת מעלית מהווה דבר בסיסי ונחוץ בכל בניין, לרבות בבניינים המשמשים את כלל הציבור. 

התקנת מעליות איננה דבר פשוט. בכדי שהמעלית תהיה בטוחה לשימוש, יש צורך לדאוג שהיא תותקן בצורה מקצועית, בהתאם לסוג שלה, לייעוד שלה ולתקנות השונות בחוק הנוגעות לה הן מבחינת מידות פיר מעלית והן מבחינות נוספות.

 

מעלית ביתית ומוסדית – מה ההבדל?

כיום ניתן למצוא לא מעט סוגים של מעליות בשוק. כדי להגיע להתאמה מרבית של המעלית לפרויקט הנכון, בין אם מדובר על מבנים ציבוריים, מבנים המשמשים למגורים או בנייני משרדים, הרי שחשוב מאוד לבחון את המרחב המתאים למעלית, את מספר הקומות במבנה, את כמות האנשים הנדרשת לעלות בכל מבנה בכל יום מחדש ועוד. מידות פיר מעלית מהוות את הבסיס ליצירת מעלית המתאימה למטרת התקנתה.

ההבדל העיקרי בין מעלית מוסדית לבין מעלית ביתית הוא הייעוד. בעוד שמעלית ביתית אחראית על העלאת הדיירים לביתם בבניין כך שהיא לא חייבת להיות גדולה מדי, הרי שמעלית מוסדית נדרשת כדי להעלות כמות גדולה של אנשים בו בזמן ו/או אביזרים מיוחדים כמו משטחים, עגלות, אלונקות וכו' ועל כן, היא צריכה להיות גדולה יותר ולהתאים למשקל גדול יותר. מה שיקבע כמובן את גודל המעלית יהיה הפיר ועל כן, מידות פיר מעלית מהוות דבר חשוב מאוד בתהליך התאמת מעלית לכל צורך.

חשוב לדעת כי לכל מרחב יש את המעלית המותאמת לו. לכן, התאמת המעלית צריכה להתבצע קודם כל בהתאם למרחב הקיים, תוך התחשבות במגוון רחב של פרטים סביב הפרויקט.

כאשר מדובר על התקנת מעליות, יש לבחור את המעלית המתאימה לכל צורך. ניתן למצוא כיום מעליות חשמליות המתאימות בעיקר לבתי מגורים נמוכים. ניתן למצוא מעליות בהינע הידראולי המתאימות בעיקר למבנים תעשייתיים שכן יש להן יכולת עמידה במשקלים גבוהים במעלית וכן הן אינן דורשות חדר מכונות עילי כי הן עובדות בלחץ שמן תחתי ולא בלחיצה כך שניתן להתקין  את חדר המכונות בסמוך למעלית.

מעליות MRL שהן מעליות שאינן מצריכות חדר מכונות והן אידיאליות למצבים שבהם מותקנת מעלית חיצונית לבניין קיים. הן חסכוניות באנרגיה ולרוב יעלו פחות. הן מוגבלות לבניינים נמוכים ועל כן הן קלאסיות לבתים פרטיים.

 

מה צריך לדעת על מידות פיר מעלית?

פיר המעלית מהווה דבר חשוב מאוד הן במעליות ביתיות הן במעליות מוסדיות. פיר המעלית הוא בעצם המבנה שבתוכו נעה המעלית מקומה לקומה. פיר זה יכול להיות חיצוני וצמוד למבנה כאשר הפתחים שבו פונים לכיוון רצפות בקומות או שהוא יכול להיות פנימי בתוך המבנה.

מכיוון שמעלית מוסדית מתוכננת עבור כמות רבה יותר של נוסעים, הפיר עבורה בוודאי יהיה רחב יותר ויש להתאים אותו בהתאם לקונסטרוקציה הרצויה, חומר הגלם המתאים והתקנות של חוק המעליות בהתאם לחומר הגלם הנבחר. מידות פיר מעלית במקרה הזה צריכות להיות מותאמות לכל הפרמטרים הנוגעים למבנה, הייעוד שלו, כמות האנשים שמבקרים בו  כל יום ועוד.

כמובן שעבור התקנת מעליות לרבות יצירת פירים מתאימים במידה ומדובר על בניין חדש או בניין קיים, חשוב לבחור אנשי מקצוע אשר בקיאים בכל התקנות והחוקים הנוגעים לפירי מעליות בכל גובה של בניין ובכל ייעוד בניין, אשר יבצעו את העבודה בצורה המקצועית ביותר אשר תבטיח כי המעלית תתאים לייעוד שלה, לבניין  שבו היא מותקנת, לכמות האנשים שהיא צריכה להכיל ועוד.