למה כדאי להשתמש בלוחות צמנט בורד?

תוכן עניינים

תחום הבנייה עבר בשנים האחרונות שדרוג משמעותי עם הכנסתם של חומרים איכותיים המאפשרים בנייה קלה ונוחה הלוקחת בחשבון גם את הבנייה הירוקה ויתרונותיה. החומרים הייחודיים עשויים בתהליכים תעשייתיים המאפשרים להם להיות קלים במשקל, מבודדים ואסתטיים ולצמצם את זמן הבנייה.

אחד מאותם חידושים הוא צמנט בורד, לוחות העשויים מסיבים של מלט, חול, סיבי זכוכית ומינרלים שונים ומיוצרים בתהליך מבוקר. הבנייה לגובה, הרצון והיכולת לשפר את הנראות ואת העמידות של מבנים מבחינה חיצונית ופנימית, הביאו לפיתוח של חומרים היכולים להחליף את הצורך במריחת טיח בקירות חיצוניים ופנימיים.

הבנייה הקלה היא הדרך העדיפה היום בהקמת מבנים או בשיפוץ מבנים קיימים ואף תורמת לאיכות הסביבה. השימוש בלוחות אלה קיים בחו"ל כבר שנים, ובשנים האחרונות החל להיות רווח בבנייה ובתחום השיפוצים גם בישראל.

 

למה משמשים הלוחות?

לוחות צמנט (Cement board) המיוצרים במפעלים בחוץ לארץ משמשים לתקרות, לקירות חיצוניים ופנימיים, כפתרון להסתרת צנרת, כמחיצות, כקירות באזורים לחים והם גם עשויים מחומרים מעכבי בערה.

כדי ליצור משטחים חלקים ללא צורך בטיח, ניתן להשתמש בלוחות כקירות חיצוניים וכבסיס לחיפויים שונים, ואף לאפשר בידוד טוב יותר ואקוסטיקה משופרת. במסגרת המעבר לבנייה הירוקה יש שימוש גובר בלוחות אלו המאפשרים להחליף חומרים רעילים כמו אסבסט וליצור בידוד מפני עובש ולחות.

בנוסף, השימוש בהם נוח וניתן לחתוך אותם לפי המידה הרצויה ולהתקין אותם בקלות על גבי קונסטרוקציה. לוח המיוצר בשיטה זו ניתן לשימוש כמחיצה פנימית באזורים ציבוריים או פרטיים, והוא עמיד בפני פגעי מזג האוויר גם כשהוא מותקן על גבי קירות חיצוניים.

מותקנים בכל מקום

היום ניתן למצוא כמעט בכל בית סוג מסוים של שימוש במחיצות ובלוחות לאור קלות ההתקנה, היכולת לשנות ולהעביר אותם ממקום למקום ללא צורך בבנייה של בלוקים או חציבה בקירות והתוצאה הרבה יותר נקייה ועמידה.

מזווה, מחסן, מחיצות, חיפויים, הנמכות תקרה ושימושים נוספים הניתנים היום לבנייה מהירה וזולה, וכך ניתן גם להעביר מערכות חשמל, צנרת אינסטלציה ומיזוג בקלות בלי להרוס, לשבור ולחצוב תעלות בקירות. כמו כן ניתן להוסיף בידוד תרמי על ידי הכנסה של חומרי בידוד כמו צמר זכוכית או צמר סלעים. עם זאת, בשימוש באזורים כמו מקלחות, יש לצפות את הלוחות בקרמיקה וברובה.

היתרונות בשימוש בלוחות

מידות העובי של כל לוח עומדות על 10מ"מ והוא עמיד בתנאי לחות, עובש, אש ואקלים קשה. בשל כך מוצר זה טוב יותר מלוח הגבס הסטנדרטי. בנוסף, אופן ייצורם והחומרים שמהם הם עשויים, מאפשרים ללוחות להיות נוחים לחיתוך ולשימוש פנימי וחיצוני, כשגם חיבורם זה לזה אינו פוגע ביציבותם.

כל לוח מגיע במידות המאפשרות הרכבה מהירה כחיפוי לקירות חוץ או בשימוש לחלוקה פנימית בתוך מבנים, כך שניתן לבנות במהירות ובקלות מבנים חדשים, לשפץ מבנים קיימים ואפילו מבנים ישנים, ללא צורך בהריסת קירות. יתרון זה חוסך זמן, מאמץ וגם כסף, שכן אין בנייה ושכבות של טיח, וניתן להשתמש בחומר עצמו כחיפוי חיצוני.

יתרון נוסף שלהם הוא שאם הם מורכבים על גבי קירות חיצוניים, ניתן לצבוע אותם בכל צורה ואף למרוח עליהם שליכט.

כיצד מתקינים אותם?

את הבורדים מתקינים באמצעות קונסטרוקציה המחוברת לקירות, כשיש להקפיד להתקין אותם באופן מקצועי. הקונסטרוקציה נושאת את משקל הלוחות ולכן עליה להיות מותקנת היטב ולכלול מסלולים וניצבים מפח מגלוון בתוספת חיזוקים נדרשים.

במקרים של מבנים בעלי קירות לא ישרים, ניתן להשתמש בפרופילים כדי ליצור יישור על ידי מרווח מהקירות וחיפוי, כמו גם הסתרה של פגמים, סדקים, צנרת חשופה או חוטי חשמל גלויים.