לא מחכים לאסון – קוראים לשירותי מז"ח

תוכן עניינים

מז"ח זה ראשי תיבות של "מונע זרימה חוזרת". מדובר במכשיר אינסטלציה המאפשר זרימה של מים אך ורק בכיוון אחד, ולעולם לא בכיוון ההפוך. תפקידו היחיד של מכשיר זה הינו למנוע זיהום מי שתייה ושימוש יומיומי אזרחי עקב זרימה לאחור של מים משומשים או כאלו שאינם ראויים יותר לשתייה.

המכשיר הזה מותקן ומשתרע בדרך כלל מעל לפני הקרקע, אם כי יש פעמים בהם המכשיר מותקן בקמרונות תת-קרקעיים. שיטת ההתקנה על פי רוב נעשית מחוץ למבנה ומעל לפני הקרקע, כך זה מאפשר לטכנאים ואנשי מקצוע בעלי סמכות לתקן ולהתקין מכשירי מז"ח לבצע עבודות תיקון הכרחיות. כך זה הרבה יותר בטוח הן להתקנה והן לעבודות תחזוקה.

 

כיצד פועל מכשיר מניעת זרימה חוזרת?

המים שלנו צריכים לזרום רק בכיוון אחד – קרי, אל תוך בניין המגורים המשותף או הבית הפרטי שלכם. לפעמים קורה שבשל בעיות שונות כמו שינויי לחץ בתעלות המים והצינורות המים חוזרים אחורה בזרימה ובכך לזהם את צינור אספקת המים הראשית עם מים עכורים שחוזרים לצינורות שאר הבניינים שבסביבתכם. זה יוצר בעיה תברואתית קשה ביותר שיש לטפל בה בצורה מהירה ומקצועית.

 

הבעיות של זרימה חוזרת

זרימה חוזרת עלולה להעביר את המים המזוהמים הללו בחזרה אל מערכת הצנרת הראשית, משם אל התשתיות העירוניות ובכך להשבית אזור שלם מלשתות מים ולהשתמש בהם בשימושים ביתיים.

ננסה להבין כיצד עובדת האינסטלציה של המרחבים הפרטיים והציבוריים- ברוב הבניינים המסחריים ישנם שלושה ברזי מים מופרדים אחד מהשני -צינור ביתי, צינור מיגון אש וצינורות השקיה. כל צינור כזה עשוי להיות מצויד במכלול למניעת זרימה חוזרת.

 

היכן מתקינים את המתקן של מניעת זרימה חוזרת?

את המכשיר המיועד למניעת זרימה חוזרת מתקינים בתוך המתחם מעל הקרקע, סמוך למערכת צינורות המים של הבניין או הבית. התקנת המתקן מעל פני הקרקע במתחם חיצוני מאפשרת לאנשי המקצוע והטכנאים לבצע עבודות תיקון ותחזוקה בעת הצורך, לבצע הערכה האם יש צורך במכשיר חדש או להתריע על בעיות שונות שעלולות לנבוע.

חדירה של מים מזוהמים אל תוך מערכת מי השתיה שלכם עלולה לגרום לפגיעה הן בבני אדם והן בבעלי חיים במשקים חקלאיים. איכות המים הביתיים צריכה להיבדק ולהיות מפוקחת כל הזמן הן במקורות המים המקומיים והן ברשת האספקה בצורה סדירה. איכות המים עלולה להיפגע בגלל כמה גורמים:

במידה ועושים שימוש במערכות החדרת דשנים, חומרים כימיקליים המיועדים להדברה באזורים חקלאיים. אז הנחיצות לשירות מתקין מזח ובדיקת התקינות שלו קריטית ביותר על מנת להגן על החי והצומח.

במרחבים הציבוריים והפרטיים יתכנו מערכות מים להחדרה של דשן לגינון – חצרות, גינות משותפות ופארקים בסביבה עירונית.

ישנן מערכות מים שאינן מיועדות לשתייה ונמצאות בסמוכות לבניינים – כמו למשל מערכת לכיבוי אש, מים מזוקקים, מערכות מיזוג אוויר ועוד.

יש מקומות בהם קווי המים אינם נתונים בשימוש כבר זמן רב. במקרים אלו המים עלולים להיות מסוכנים מאוד לשתייה שכן מדובר במים עומדים ומעופשים בעלי איכות ירודה ביותר.

 

מי חייב לבצע בדיקה של מכשיר מזח?

יש צורך לקרוא לאדם מתקין מזח אם אתם מוצאים את עצמכם תחת אחת או יותר ההגדרות הבאות –

בעלי עסקים, עליהם מוטלת החובה להתקין מז"ח בראש מערך המים במקום שבבעלותם ולבצע בדיקת תחזוקה שנתית. עסק לעניין זה כולל מעבדות, משקים חקלאיים, משקי בעלי חיים, מפעלים ועוד.

בעלי בתים פרטיים ומשותפים עם חיבור למערכות כיבוי אש, מערכות להזרמת דישון לחצרות וגינות פרטיים וציבוריים, מרפסות או לתוך שטח הבית/בניין. במקרים אלו האחריות להתקנה ובדיקת תקינות מכשיר המז"ח מוטלת על ועד הבית במקרים של בניין ציבורי או בעל הבית במקרים של בתי קרקע פרטיים.