איך מתבצע איטום בבניה קלה

תוכן עניינים

הבניה הקלה הופכת לפופולרית יותר ויותר, בזכות יתרונותיה הרבים ובפרט התמחור המשתלם מאוד וההקמה המהירה של המבנים. התוצרים של הבנייה הקלה משמשים למגורים, לתעשייה, לעמדות שמירה, משרדים זמניים, כיתות לימוד, חקלאות, תעשייה ועוד, והם מספקים תועלת רבה מאוד. באופן טבעי גם מבנים אלה זקוקים לפתרונות איטום קירות חיצוניים וגגות מותאמים ספציפית עבורם – גם  – ובעמוד זה תמצאו מידע רלוונטי בנושא.

יריעות קלות

איטום גג של מבנה שהוקם בשיטת הבנייה המתקדמת הוא אתגר. בגלל המשקל הנמוך יחסית של הגג, לא ניתן לפרוס עליו יריעות ביטומניות שמהוות את הפתרון הנפוץ ביותר בגגות "רגילים", ולכן נדרש פתרון אחר. אופציה אחת היא יריעות קלות – יריעות אשר מיוצרות מ-PVC, מתאפיינות במשקל קל ומספקות הגנה מצוינת מפני חדירת מים. החיסרון העיקרי שלהן הוא רגישות לפגיעות מכניות, כך שחשוב להתנהל בזהירות כשנדרשת פעולה כזו או אחרת על הגג.

חומרים משחתיים

אופציות נוספות לאיטום גגות בבניה קלה הן חומרים משחתיים. למעשה יש 3 סוגים של משחות: פוליאוריטניות, ביטומניות ואקריליות. משחה פוליאוריטנית היא חומר איטום עמיד מאוד אבל גם יקר למדי. משחה אקרילית מציעה מחיר נמוך אבל מים עומדים יחלחלו דרך גג שנאטם באמצעות משחה זו ולכן נהוג להשתמש בה רק כשהגג משופע. המשחה הביטומנית יקרה יחסית גם היא, אבל העמידות הגבוהה מבטיחה תועלת ארוכת טווח ובהתאם יחס עלות תועלת משתלם.

איטום קירות צבועים

לצד הגג, חשוב מאוד לאטום גם את הקירות החיצוניים של כל מבנה שהוקם בבנייה קלה. איטום לא הרמטי עלול להוביל לחלחול מים פנימה, והתוצאה תהיה נזק לקירות וגם עובש – מפגע תברואתי חמור שגורם במקרים רבים להתפתחות מחלות של דרכי הנשימה.

אם הקירות לא מחופים אלא צבועים, הפתרון הנכון הוא צבע שכולל חומר איטום. בדרך כלל מדובר על חומרים פוליאוריטנים. דגש נוסף במסגרת איטום קיר חיצוני צבוע הוא לוודא שגם סביב פתחי החלונות אין נקודות תורפה שדרכן יחדרו מים – גם כן באמצעות חומרים פוליאוריטנים.

איטום מרווחים ונקודות תורפה אפשריות

מומחה איטום מנוסה יזהה מראש את כל נקודות התורפה והמרווחים בין האלמנטים השונים שמרכיבים את המבנה – ויספק מענה מלא לכל מקום שכזה. בפרט חובה לאטום את המקומות שבהם ישנם קדחים על הגג ובאזורי החלונות. באופן דומה חשוב לאטום היטב את אזורי החיבורים בין יריעות ה-PVC. בכל המקומות הנ"ל משתמשים בחומרים שקופים על בסיס פוליאוריטני. איטום קירות מחופים באבן יתבצע עם חומר מילוי והיישום הוא בפוגות ובחריצים שבין האבנים.

המלצה חשובה נוספת היא להפקיד את מלאכת תכנון האיטום כמו גם היישום של הפתרון הנבחר בידיים מקצועיות – של חברה בעלת ניסיון רב באיטום מבנים שהוקמו בשיטת הבנייה הקלה. בדרך זו מובטחים תשומת לב לכל פרט ושימוש בחומרים איכותיים ועמידים.

המאמר באדיבות חברת הראשון באיטום

בניה קלה על הגגבניה קלה על הגג

מתחשק לכם לחדש את הבית? מובן מאליו, במיוחד כאשר מחירי הדיור כל כך גבוהים היום. במקרה בו הורחבה המשפחה, או שאתם מעוניינים פשוט ליהנות מעוד חדר נוספת בבית תוכלו לסגור את הגג. בניה קלה על הגג מאפשרת לנו ליהנות מחדר נוסף בבית המגורים, או מגג משודרג. יש ציין כי כל סגירת חדר בבית מחייבת אותנו בהיתר בניה, ולכן יש לבחור את איש המקצוע אשר יבצע את העבודה בצורה קפדנית.

 

בניה קלה על הגג – היתר בניה

על מנת שתוכלו לבנות על הגג באופן חוקי עליכם להחזיק בהיתר בניה. לא כל בעל מקצוע אותו תפגשו ידאג להציב זאת בפניכם, בדרך כלל אותם בעלי מקצוע לא יחזיקו ברישיון. כל בעל מקצוע שאין לו רישיון לא יכול להוציא היתר בניה. עם זאת, על מנת להבטיח בניה חוקית עליכם להוציא היתר בניה מהוועדה המקומית לתכנון ובניה. עם הפניה עליכם יהיה להציג הוכחה שאתם בעלי הנכס, וכמו כן בעל מקצוע אשר יוכל להעניק אישור כי אין בעיה לבנות על הגג מבחינה בטיחותית. 

בניה קלה על הגג – שיטות בניה

לאחר קבלת היתר הבניה לא מסתיימת העבודה שלכם, עליכם יהיה ליצור קשר עם אדריכל או קבלן כלשהו אשר תרצו לשכור את שירותיו. כעת יש לכם מספר אפשרויות בנייה שונות, בניה קלה הינה הנפוצה ביותר והיא שיטה המאפשרת לקבלן לבנות על תשתיות קיימות. בניה קלה עשויה חומרים עמידים אך "פשוטים", לפיכך המחיר אותו תשלמו יהיה נמוך יותר. כמו כן, מבחינת זמן עבודה, בניה קלה הינה בנייה מהירה, נקיה וכמו שציינו גם זולה. 

אפשרות אחרת לבניה על הגג היא באמצעות תוספת של בלוקים, בטון. מדובר על שיטה פחות נפוצה, מדובר על שיטה מיושנת. אמנם בניה באמצעות בטון נחשבת לעמידה יותר וחזקה יותר, אך כל עוד הקבלן אישר לכם בניה קלה אין שום סיבה להשתמש בבטון, זה רק מייקר את המחיר ומאריך את זמן העבודה.

 

בניה קלה על הגג – מחיר

מחיר של בניה קלה יכול להיות על פי פרויקט או לפי מטר מרובע. בדרך כלל המחיר עבור תוספת בניה קלה ינוע בין 800 ש"ח ועד 1,200 עבור כל מטר. לעומת זאת, כאשר מדובר על תוספת בניה של בטון כפי שציינו קודם, המחירים יכפילו את עצמם פי כמה וכמה, 8,000 ש"ח לערך עבור מ"ר. יש לציין כי המחירים שציינו כעת הם מחירים כלליים, המחיר נקבע על פי פרמטרים נוספים כמו ניסיונו של בעל המקצוע, מורכבות העבודה, תשתיות קיימות ועוד…

בניה קלה על הגג – גג שיתופי

לפני שאתם חושבים על בניה קלה לגג חשוב לדעת כי בבניין בו יש מספר דיירים לא בטוח שיהיה ניתן לכם לבנות על הגג השיתופי ללא אישור של כל המחזיקים בנכס. בדרך כלל גג בבניין או במגורים משותפים מתחלקים לשני סוגים, שטחים פרטיים ושטחים משותפים. השטח הפרטי שלכם הוא מן הסתם הדירה שלכם, הנכס שאותו קניתם כולל מרפסת, חניה בכל מהמקרים, מחסן ולעיתים גם הגג בבעלותכם. עם זאת, לובי, חדר מדרגות, מעליות וחצר משותפת הינה בבעלות משותפת, לעיתים גם הגג. לכן, בכל מקרה בו תהיו מעוניינים לעשות בניה קלה על הגג עליכם יהיה לבדוק תחילה בבעלות של מי נמצא הגג, אם הוא לא בבעלותכם עליכם לבקש אישור חתום על מנת שתוכלו לבנות שם.

 

בניה קלה על הגג – בחירת בעל מקצוע

ביצוע בניה קלה אמנם נחשב לדבר פשוט, אך כמה שהבניה פשוטה ככה היא גם קלה להריסה. זה שאתם משלמים פחות עבור בניה קלה לא אומר שאתם צריכים לקבל שירות פחות טוב, או חומרי גלם פחות איכותיים. ברגע בו בחרתם בעל מקצוע לצורך ביצוע העבודה אנו ממליצים לכם לבחון את עבודותיו הקודמות. כל קבלן, אדריכל או מהנדס אשר יש לו ניסיון ואינו חושש להראות את עבודותיו יציע לכם לבקר במקומות בהם כבר ביצע את סוג העבודה אליה אתם נדרשים. 

בסופו של דבר מדובר על גג הבית שלכם, מקום חשוף לגשמים ולתנאי מזג אוויר שהם קיצוניים יותר מאשר חדר סגור באמצע הבית. לכן, טיב העבודה ורמת המקצועיות של אותו קבלן חייבת להיות איכותית מאין כמוה. הצעד הראשון שאתם צריכים לעשות לבחירת בעל המקצוע הוא סינון. הסינון צריך להיות מבוצע על פי מיקומי עבודה בארץ, ניסיון, תקציב וכמובן רישיון. 

אל תתפתו למחירים נמוכים אשר מציעים לכם קבלני שיפוצים או קבלנים אחרים אשר עובדים בלי רישיון בכלל, רישיון מתאים, או רישיון בתוקף. ללא רישיון לא תוכלו לקבל הכרה (היתר בניה) מצד הרשויות. מבנה אשר נמצא ללא היתר בניה חשוף לבעיות בירוקרטיות בעתיד. בעל מקצוע אמין ידע לדאוג לכך שהבניה תהיה אטומה, מהירה, ללא נזילות, בעל המקצוע יעבוד עם מוצרי הגלם האיכותיים ביותר, וכמובן תוכלו בסופו של דבר להחזיק בהיתר בניה לאחר שפניתם לרשויות.

תוספת חדר בבניה קלה