בניה קלה – הכירו את החוקים

תוכן עניינים

רוצה לבנות תוספת לבית באמצעות אך לא להוציא על כך יותר מידי כסף? רוצה לבנות בית שלם בבניה קלה? כשרוצים לבצע בניה קלה, מומלץ להכיר את החוק היטב, שכן אי ידיעתו אינה פוטרת מאחריות. מתי הזמן הנכון לפנות אל עורך דין לענייני נדל"ן ומה כדאי לדעת על בניה קלה? הכנו עבורך מדריך קצר וקולע. 

מהי בניה קלה? 

בניה קלה היא שיטה של בניה בה האלמנטים מוכנים מראש והם משונעים לשטח. היא נחשבת לבנייה יעילה מאוד, היא כמובן חסכונית לעומת הבנייה הרגילה וכאשר היא מבוצעת תחת בקרת האיכות הנדרשת, היא גם בטוחה מאוד. יש לבניה זו יתרונות רבים ונעשה בה שימוש בכל רחבי העולם. השיטה מהירה מאוד לבנייה, היא לא מייצרת כמעט פסולת בנייה, אפשר לסיים בית שלם למעשה לאחר כמה חודשים. עוד יתרון הוא שכל התהליך נקי, והמבנה הסופי יהיה אטום לפגעי מזג האוויר ובשיטות הגימור שקיימות כיום יהיה קשה להבחין שמדובר על בניה קלה ואל על מבנה רגיל. 

מה החוק קובע לגבי בניה קלה? 

למרות שמה, אין שום הקלות בחוק לבניה קלה בכל הנוגע לעבירות בניה, וגם בניה קלה מחייבת היתר בניה למעט כמה יוצאי דופן. יש לדעת – תקנות התכנון והבניה מפרטות את כל התנאים לבניה הקלה, מי פטור מהיתר ומי לא, אך בגדול, כל עבודה שאינה נכללת ברשימת המבנים להם יש פטור, אינו פטור. אז באילו עבודות כן יש פטור? בבניית גדר וקיר תומך, גדר בשטח חקלאי, מחסן ועוד. 

איך מקבלים אישור לבניה קלה? 

כל עבודה שאינה נכללת ברשימת הפטורים תחייב הוצאת היתר בניה, למשל גם במקרה של תוספת חדר לבית בבניה קלה תחייב היתר. בניה ללא היתר כזה הנה עבירת בניה, כדאי לדעת גם שהחוק קובע שמתן פטור מהיתר בניה לא פוטר אף אחד מהחובה לבצע את הבניה על פי תוכנית או הנחיות מרחביות, וכן בהתאם לנהלים למסירת הודעה רשימת לרשויות במידת הצורך. 

הוצאת ההיתר צריכה להתבצע מול הרשות המקומית. לפני שמגישים את הבקשה יש להתייעץ עם בעלי המקצוע המתאימים לגבי אופן הגשת ההיתר, וזאת כדי לא להגיש תוכנית שעתידה להידחות בשל טעות.

מדוע כדאי להתייעץ עם עורך דין לענייני נדל"ן?

לפני ביצוע עבודות בניה קלה מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין לענייני נדל"ן לו הרקע והידע המתאימים בתחום. אי ידיעת החוק אינה פוטרת מאחריות, מחובתו של מי שבוחר לבנות בבניה קלה להכיר את החוק או לקבל ייעוץ מקצועי. עורך הדין יסייע בייעוץ לגבי הבניה המותרת על פי תנאי השטח ועל פי התקנות, יסביר כיצד יש להגיש את היתר הבניה באופן שיאושר ויסביר לעומק מה כן ומה לא מותר לבצע במסגרת התקנות. 

לסיכום, בניה קלה טומנת בחובה יתרונות רבים שיכולים לסייע רבות למי שרוצה בניה מהירה וחסכונית אך גם איכותית. עם זאת, היא מחייבת בדיקה מעמיקה טרם הבניה, כדי לוודא שאין עבירה על תקנות הבניה, בדיקה זו ניתן לעשות מול עורך דין המתמחה בתחום הנדל"ן, וזו גם תסייע בדיוק הבקשה להיתר שתתבצע מול הרשות המקומית. 

מלווה בניה ירוקה