אל תגידו "לא ידענו" – הוצאות שלא חשבתם עליהם ברכישת בית

תוכן עניינים

רכישת בית פרטי או דירת מגורים זה דבר מרגש במיוחד ואפילו מרגיע, כי הנה הצלחתם להגיע ליעד ולהגשים חלום וכעת אתם יכולים לרכוש בית שכל כולו שלכם ולעשות זאת בסכום שאתם יכולים להרשות לעצמכם.

ובכול זאת רבים מהאנשים המעוניינים לרכוש דירה או נמצאים בתהליכי רכישה, לא תמיד יודעים שלצד התשלום הגדול באמצעותו רוכשים את הנכס עומדים תשלומים נוספים שלא תמיד נלקחים בחשבון. סכומים אלה יכולים להצטבר לעשרות אלפי שקלים וחשוב להיערך אליהם. אז איזה הוצאות גדולות יהיו לכם ברכישת דירה? הנה מספר דוגמאות:

ביטוח משכנתא

קונים דירה באמצעות משכנתא? חשוב שתדעו שברגע שלקחתם הלוואה לרכישת דירה או משכנתא מהבנק – יש לבצע ביטוח משכנתא. ביטוח משכנתא נועד כדי שתוכלו לשלם את ההלוואה בכול מצב וכדי להבטיח את הנכס שלכם, גם כאשר לא תוכלו לשלם עליו. משכנתא היא הלוואה ענקית שלוקחים כדי לרכוש נכסים בעוד שאליה נוספות ריביות עמלות ושאר הוצאות שהופכת אותה להלוואה אפילו יותר גדולה ויקרה יותר מהסכום הראשוני.

כדי לוודא שתוכלו להחזיר את ההלוואה חשוב לבצע ביטוח משכנתא. ביטוח כזה חשוב במיוחד משום שמשכנתא לוקחים לשנים ארוכות, לעיתים ארוכות יותר מחייו של מי שלקח את ההלוואה, ומטרת הביטוח לשלם את יתרת המשכנתא כדי שהיתרה לא תיפול על קרוביו של הלווה במידה וחלילה נפטר. כך אפשר לסלק חובות על דירה ובמידה וכספים ששולמו לחברת הביטוח יישארו אצל החברה לאחר סילוק החוב, יוכלו קרובי המנוח לקבל אותם.

מיסי רכישה

מס רכישה הוא מס שמשלמים אנשים שרוכשים דירה בפעם השנייה והשלישית וכן הלאה. מדובר במס שדורשת המדינה והוא עומד על אחוז מסוים שנגזר מסכום הדירה או הבית הפרטי (דוגמא ניתן לראות בסימולטור מס רכישה). מס רכישה יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים וחשוב לברר מהו הסכום שתצטרכו לשלם במקרה שלכם ולהיות ערוכים לו. באתר של רשות המיסים אפשר לראות את גובה המיסוי ואת הנכסים שיש לשלם עליהם מס כאשר רוכשים אותם. בין היתר תמצאו באתר מחשבון לחישוב מיסי רכישה.

שירותים של אנשי מקצוע

כאשר רוכשים בית או דירת מגורים וכל נכס אחר, יש מגוון אנשי מקצוע – מלבד הקבלן והיזם של הדירה – שתצטרכו לשלם להם. עורך דין מקרקעין ונדל"ן, שמאי מקרקעין, מומחה בדק בית וכולי – כולם אנשי מקצוע שחשוב שיהיו לצידכם ברכישת דירה. אנשי מקצוע כאלה מלווים את העסקה ואת הרכישה וגם את תהליכי הבנייה ודורשים את שכרם על פי העבודה הדרושה. אנשי מקצוע מסוג כזה ואחר חשוב לשכור על מנת שיוודאו כי הכול תקין במבנה אותו אתם רוכשים והם יהיו לצידכם בכל צעד ושעל כדי שתבצעו את העסקה הטובה ביותר.

הוצאות שיפוצים

כאשר רוכשים דירה יד שניה או דירה מיד שלישית ויותר – מדובר לעיתים קרובות בנכס שמצבו דורש תיקונים ושיפוצים. שיפוצים כמו החלפת תשתיות חשמל ואינסטלציה עד שיפוצים כמו איטום גגות, שיפוץ קירות, החלפת אלמנטים מסוימים וכל מה שקשור והחזרת המבנה כך שהוא יהיה תקין – כולם ידרשו תקציב לא קטן. לכן יש להיערך כלכלית גם למצב כזה.

לסיכום, רכישת דירה אינה מסתכמת רק בסכום שתצטרכו לשלם על הנכס עצמו, אלא שהיא טומנת בתוכה מגוון תשלומים שתצטרכו להוסיף באופן חד פעמי או באופן רצוף עם השנים. בשל כך חשוב להיערך לכל תרחיש ולדאוג שיהיה לכם תזרים מזומנים מתאים לכיסוי כל העלויות וההוצאות.