אילו שלטים מציבים באתרי בניה?

תוכן עניינים

במסמך שחיברה הכנסת בשנת 2015 צוינו היתרונות הגלומים בהצבת שלטים שונים באתרי בניה. נמצא ששילוט תורם להעלאת הארגון והסדר בעבודה, מציג מידע הכרחי על בעלי תפקידים באתר, מתריע בפני סיכונים ומסייע במניעת תאונות עבודה. בנוסף לכך, חובת הצגת שילוט באתרי בניה מעוגנת בתקנות ובחוקים שונים.

תאונות העבודה הפכו למגפה של ממש. למרבה השמחה, ישנן לא מעט דרכים להילחם בתופעה, לרבות הדרכה של עובדים, הקפדה על שימוש בציוד מגן, הקפדה על נוהלי עבודה שונים ושמירה על ארגון וסדר בתוך אתר הבניה. הוכח מחקרית כי שלטים לאתרי בניה תורמים רבות לשיפור הסדר והארגון במתחם האתר, הצבתם של השלטים תורמת באופן משמעותי למזעור במקרי תאונות העבודה.

הצבת שילוט באתרי בניה טומנת בחובה  יתרון כלכלי משמעותי – פרט לשילוט שנועד לשמור על בטיחות העובדים, ניתן להציב באתרי בניה שלטי מידע שמספקים מידע על אודות הקבלן, היזם וכיוצא באלה. במדריך זה נסביר על אודות סוגי השילוט השונים ועל התועלת הנעוצה בכל אחד מהם.

  • שלטי אזהרה – שלטי אזהרה נועדו להזהיר את העובדים באתר הבניה וכן עוברי אורח שהזדמנו בשוגג לאתר הבניה מפני סכנות שונות. חשוב להקפיד כי שלטי האזהרה יותקנו בצורה שתאפשר את קריאתם, במרחק המתאים, בגובה הנכון ובתאורה מתאימה. בנוסף, רצוי שהאותיות תהיינה בולטות ועשויות מחומרים שאינם מתכלים בנקל. לבסוף, ראוי להדגיש כי שלטי האזהרה לא יהוו מפגע בטיחותי. יש להקפיד כי הם לא יחסמו מעברים, לא יעופו ברוח חזקה ויעמדו בפגעי מזג אוויר.
  • שלטי הוראות – מטרתם של שלטי ההוראות היא להדריך את העובדים על אודות העבודה באתר הבניה. בניגוד לשלטי הבטיחות, שמטרתם להתריע מפני מפגעים שונים, שלטי ההוראות נועדו להדריך את העובדים כיצד להשתמש במתקנים השונים המצויים באתר הבנייה על מנת לייעל את תהליך עבודתם ולהוציא לפועל את הפרויקט בצורה הנוחה ביותר.
  • שלטי הכוונה – שלטי ההכוונה דומים לשלטי ההוראות, בכך שבדומה לשלטי ההוראות, מטרתם להקל על תפקודם התקין של עובדי אתר הבנייה. אף על פי כן, ישנו שוני מרכזי בין שלטי הוראות לבין שלטי הכוונה. בעוד ששלטי הוראות נועדו להדריך את העובדים, שלטי הכוונה מיועדים לסייע להם להתמצא במתקנים השונים שמצויים באתר הבנייה, על מנת שכל עובד יוכל לבצע את תפקידו בנקל.
  • שלטי מידע – שלטי מידע נועדו להגשים רציונל שונה משלושת סוגי השלטים המנויים לעיל. בעוד ששלטי אזהרה, שלטי הוראות ושלטי הכוונה נועדו להדריך את עובדי אתר הבניה ולהקל על תפקודם התקין, לשלטי מידע יש ערך כלכלי עבור הקבלן. בשלטי המידע, הנקראים בעגה המקצועית "גדר מדברת", (קראו בפורטל השלטים על גדר מדברת) ניתן למצוא מידע על אודות הקבלן, היזם, חברת הניהול וכו'. שלטי המידע הוכיחו את עצמם ככלי פרסומי יעיל ביותר למשיכת לקוחות. מומלץ לכלול הדמיה של הנכס שצפוי להיבנות בשלטי המידע, על מנת למשוך את עיניהם של לקוחות פוטנציאליים.